Begrippenlijst
Term | Definitie |
---|---|
Variabel budget |
Een variabel bedrag per periode dat vaak is gebaseerd op variabele kosten. |
Variabele kosten |
Variabele kosten nemen toe als de afzet stijgt en ze nemen af als de afzet daalt. |
Vast budget |
Een vast bedrag per periode dat vaak is gebaseerd op constante kosten. |
Vaste activa |
De kapitaalgoederen die meer dan één productieproces of jaar meegaan. |
Vaste kosten |
Vaste of constante kosten veranderen niet (onmiddellijk) als de afzet stijgt of daalt. |
Vaste verrekenprijs |
De vaste verrekenprijs is een schatting van de gemiddelde inkoopprijs (inclusief de geschatte inkoopkosten) voor een komende periode. De vaste verrekenprijs berekenen we door de inkoopprijs te verhogen met een opslag voor inkoopkosten. |
Vennootschap onder firma |
Een organisatie waarin twee of meer personen zijn overeengekomen onder een gemeenschappelijke naam een bedrijf uit te oefenen. |
Vennootschapsbelasting | |
Verandering constante kosten |
Constante kosten kunnen veranderen door een wijziging van de verkoopcapaciteit en prijswijzigingen. |
Verantwoordingsinformatie |
Informatie die we gebruiken om verantwoording af te leggen. |
Verbale communicatie |
Alle communicatie waarbij we geschreven of gesproken woorden gebruiken, dus mondelinge en schriftelijke communicatie. |
Verbandscontrole |
Tussen verschillende grootheden bestaat een onderling verband dat we kunnen controleren. |
Vereniging |
Een samenwerkingsvorm tussen twee of meer personen die een bepaald doel willen verwezenlijken. |
Verfijnde opslagmethode |
Andere naam is meervoudige opslagmethode. Bij deze methode nemen we de indirecte kosten in de kostprijs op door middel van meer opslagen. |
Vergadering |
Een bijeenkomst van uitgenodigde personen, die volgens een bepaalde procedure met elkaar spreken over één of meer van tevoren vastgestelde onderwerpen. |
Vergunning |
Een vooraf te betalen bedrag aan de overheid om toestemming te krijgen voor iets. |
Verkoopcapaciteit |
De verkoopcapaciteit van een onderneming geeft aan hoeveel producten de onderneming in een bepaalde periode maximaal kan verkopen. |
Verkoopprijs | |
Verkoopresultaat |
Verkoopresultaat = afzet x (verkoopprijs – kostprijs) |
Verkoopresultaat vervangingswaardemethode |
Het verkoopresultaat berekenen we door het aantal verkochte producten te vermenigvuldigen met het verschil tussen de verkoopprijs en de vervangingsprijs. |
Verkoopwinst |
Het verschil tussen de verkoopprijs (exclusief btw) en de commerciële kostprijs. |
Verkrijgingsprijs |
De inkoopprijs plus bijkomende kosten: het werkelijk betaalde bedrag → historische aanschafprijs: het fifo-systeem en het lifosysteem. |
Verloop vergadering |
De volgende agendapunten worden doorgelopen: opening, notulen van de vorige vergadering, mededelingen, ingekomen en uitgaande stukken, wisselende agendapunten of thema’s, wat verder ter tafel komt, rondvraag en sluiting. |
Vermogensmarkt |
Het geheel van vraag naar en aanbod van vermogen. |
Verpakking |
De noodzaak om een product te verpakken vanuit beschermingsoogpunt (technisch aspect) en om de aandacht van het publiek te trekken (commercieel aspect). |
Verplichtingen werkgever |
De verplichtingen van een werkgever zijn onder andere op tijd het loon betalen, een getuigschrift uitreiken aan het einde van de dienstbetrekking en minderjarige werknemers in de gelegenheid stellen een opleiding te volgen. |
Verplichtingen werknemer |
De werknemer moet de arbeid zo goed mogelijk verrichten, de arbeid zelf verrichten, zich houden aan de voorschriften die betreffende de te verrichten werkzaamheden zijn verstrekt en zich gedragen zoals van een goed werknemer verwacht mag worden. |
Verschil primitieve en verfijnde opslagmethode |
Bij de meervoudige of verfijnde opslagmethode zijn er wel verschillende opslag(percentage), maar er ontstaat maar één kostprijs. Bij de primitieve opslagmethode zijn meer opslag(percentages) maar we gebruiken er maar één en daardoor kunnen er verschillende kostprijzen ontstaan. |
Verschillenanalyse | Door de nacalculatorische nettowinst te vergelijken met de voorcalculatorische nettowinst, kunnen we een analyse maken van de verschillen. In een verschillenanalyse proberen we de oorzaken te achterhalen waardoor een verschil is ontstaan. In andere woorden: Het na afloop van een periode opsporen van verschillen door het toegestane budget te vergelijken met de werkelijke kosten. In de verschillenanalyse berekenen we zoveel mogelijk deelresultaten. |
Verticale communicatie |
Communicatie die verticaal verloopt tussen hogere en lagere functies. Van hoog naar laag noemen we top-down. Andersom is bottom-up. |
Verticale concurrentie | |
Vervaardigingsprijs |
Verkrijgingsprijs + overige direct toe te rekenen kosten + redelijk aandeel in de indirecte kosten + toe te rekenen interest. |
Vervangingsinvesteringen |
Wanneer een onderneming een versleten of verouderd kapitaalgoed vervangt. |
Vervangingsprijs |
De vervangingsprijs is de inkoopprijs die geldt op het moment waarop de waarde van de voorraad wordt bepaald. |
Vervangingswaardemethode |
Bij de vervangingswaardemethode waarderen we de voorraad goederen (grondstoffen of eindproducten) tegen de vervangingsprijs. |
Verwachtingstheorie van Vroom |
De motivatie van een persoon wordt beïnvloed door de persoonlijke verwachting of dat hij door iets te doen verwacht daarmee een persoonlijk doel te bereiken. |
Veto |
Eén deelnemer kan het besluit tegenhouden. |
Vijandige overname | |
Vijfkrachtenmodel |
Model van Porter om de aantrekkelijkheid van een bedrijfstak te analyseren. De aantrekkelijkheid van een bedrijfstak is afhankelijk van leveranciers, kopers, potentiële toetreders, substituten en de concurrentie binnen de bedrijfstak zelf. |
Visuele communicatiemiddelen | |
Vlottende activa |
Kapitaalgoederen die maar één productieproces of minder dan een jaar meegaan. Deze activa zijn gemakkelijk in geld om te zetten. |
Vooraftrek |
De aan de onderneming in rekening gebrachte omzetbelasting door leveranciers. |
Voorbereiding van de vergadering |
Via de uitnodiging en agenda van de vergadering wordt elke deelnemer tijdig ingelicht en kan zich voorbereiden op de onderwerpen. |
Voorcalculatie |
De verwachte of begrote kosten om een product te maken. |
Voorcalculatie bruto-omzetresultaat vvp |
Verwachte afzet
x
(verwachte verkoopprijs – vvp) |