Begrippenlijst
Term | Definitie |
---|---|
Call to action |
Je prikkelt de bezoeker van een website door actief, kort en krachtig op te roepen tot actie. De actie kan bestaan uit het bestellen van een product, het bezoeken van een website enzovoort. |
Cash cows | |
Cashdividend |
Een dividenduitkering in contanten. |
Cashflow |
De ingaande kasstroom verminderd met de uitgaande kasstroom. |
Cel | |
Cijferbeoordeling |
Vergelijken van de cijfers van een bepaalde periode met andere cijfers uit een andere periode of andere cijfers. |
Clickstreamprogramma |
Een programma om klantgedrag bij te houden en te analyseren, ze verzamelen gebruikersgegevens van websitebezoekers. |
Coderen | |
Coderingsproces | |
Collectieve arbeidsovereenkomst |
Een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) is een overeenkomst tussen de vakbonden en de werkgeversorganisaties in een bedrijfstak/onderneming en bevat de algemene arbeidsvoorwaarden die gelden voor alle werknemers in die bedrijfstak/ onderneming. |
Collectieve reclame |
De fabrikanten van een productsoort maken samen reclame om de verkoop van het product als zodanig te bevorderen. |
Commerciële kostprijs |
De fabricagekostprijs verhoogd met de toegestane verkoopkosten per product. |
Commerciële organisaties |
Organisaties die naar winst streven.
|
Communicatieproces |
Een proces waarbij minimaal twee personen of organisaties betrokken zijn vanwege: het vragen om informatie, het geven van informatie en het beïnvloeden van houding of gedrag. |
Communication |
Ondernemingen richten zich tot consumenten maar via internet kan de consument ook zelf reageren en zo de mening beïnvloeden. Daarop moeten webwinkels inspelen. |
Communiceren |
Het uitwisselen van informatie tussen een zender en een ontvanger. Deze is intern als de communicatie plaatsvindt binnen de organisatie en extern als de communicatie plaatsvindt tussen de organisatie en buitenwereld. |
Company |
De onderneming moet haar imago, kostenstructuur, zwakke punten en sterke punten kennen. |
Competition |
Het onderscheiden van concurrenten met het imago, de marktpositie, het productontwerp en bijvoorbeeld uitgebreide garantie. |
Complementaire kosten |
Complementaire kosten zijn alle kosten die samenhangen met het duurzaam productiemiddel op de afschrijvings- en de interest- of leasekosten na. |
Componentenmethode |
Bij de componentenmethode splitsen we een duurzaam productiemiddel op in meer delen met ongeveer dezelfde economische levensduur die we apart activeren en afschrijven. |
Concessie |
De toestemming om iets te exploiteren. |
Concurrentie binnen de bedrijfstak |
De mate van concurrentie is afhankelijk van het aantal concurrenten, de productdifferentiatie (verschillen tussen de producten) en de marktcapaciteit (of de markt al ‘vol’ is of dat er nog meer vraag dan aanbod is). |
Concurrentiegeoriënteerde prijsbepaling. |
Als er zoveel concurrenten zijn in een branche dat een onderneming de prijs wel ‘moet’ afstemmen op die van de concurrentie. |
Consensus |
De meerderheid beslist op voorwaarde dat de minderheid het besluit accepteert. |
Consumptief leverancierskrediet |
Krediet dat een leverancier verleent aan een consument. |
Contante waarde rente |
De waarde van een rente is de waarde nu van een aantal bedragen die in de toekomst vervallen op basis van samengestelde interest. |
Contante waarde van één bedrag | De formule om de contante waarde van één bedrag te berekenen is: Cn = E x(1 + i)–n C = contante waarde M&O in Balans, 7e druk, havo H9, vwo H10 |
Contingentiebenadering |
Deze theorie gaat ervan uit dat geen standaardorganisatiestructuren en -managementopvattingen kunnen bestaan. Ze zijn altijd situatiegebonden. |
Contingentietheorie |
De manier van leidinggeven is pas goed als we optimaal rekening houden met mensen en omstandigheden (de situatie). |
Contramarketing |
Wanneer door bijvoorbeeld de overheid acties worden ondernomen die gericht zijn op het verminderen of verdwijnen van
ongewenst gedrag. |
Contributies |
Contributies zijn bijvoorbeeld betalingen voor het lidmaatschap van een vereniging. |
Controle-eisen |
De voorschriften over de controle op de jaarrekening en het onderzoek van het jaarverslag en de overige gegevens. |
Controleren |
Nagaan of medewerkers hun taken zo doelmatig mogelijk uitvoeren. |
Controlerende functie |
Controle of de beschikkende, de bewarende en de registrerende medewerkers hun taken goed hebben uitgevoerd. |
Controletechnische functiescheiding |
Onderscheiden van beschikkende of beherende, bewarende, registrerende, controlerende en uitvoerende functies. |
Controleverklaring |
Verklaring van een accountant van de uitslag van zijn onderzoek. |
Convenience |
Ondernemingen richten zich meer op klantgemak onder andere door snel leveren en soepele betaalvoorwaarden. |
Conversiemarketing |
Het doel is de negatieve houding van afnemers om te buigen tot een positieve houding. |
Conversieratio |
Het percentage van websitebezoekers dat ook echt een bestelling plaatst. |
Converteerbare obligatielening |
Obligaties die tegen bepaalde van tevoren vastgestelde voorwaarden kunnen worden omgewisseld tegen aandelen van dezelfde nv. Lagere interestvoet voor de nv en kans op hogere conversiekoers dan bij gewone emissie van aandelen. Voordelen voor de belegger zijn: kans op koerswinst, vast bedrag aan interest, bij liquidatie voorrang op aandeelhouders en minder risico dan aandelen. Een nadeel voor een belegger is de lagere interestvoet t.o.v. een normale obligatie. |
Cookiewetgeving |
Een cookie is een bestand dat door de computer van een websitebezoeker wordt gedownload. Voor het plaatsen is toestemming nodig tenzij het een functionele cookie is. |
Cost to consumer | De nadruk ligt op wat een product voor de consument kost gedurende de hele levensduur. Dit noemen we de total cost of ownership. |
Crediteuren |
Crediteuren zijn leveranciers aan wie je een schuld hebt omdat je bij hen goederen op rekening hebt gekocht. |
Creditkant balans | Aan de creditkant van een balans zien we hoe de onderneming het benodigde vermogen voor de financiering van de kapitaalgoederen heeft verkregen. We vermelden altijd eerst het eigen vermogen, vervolgens het vreemd vermogen op lange termijn en dan het vreemd vermogen op korte termijn. |
Crossmediale uitzendingen |