Bij het communicatiebeleid (promotiebeleid) gaat het om het overbrengen van een bepaalde boodschap door de producent aan de consument.
Bij persoonlijke communicatie wordt elke potentiële koper van informatie voorzien. Als persoonlijke verkoop voorkomt bij bedrijven onderling spreken we van business-to-businessmarketing.
Vertegenwoordigers kunnen de volgende taken hebben:
De volgende soorten vertegenwoordigers kennen we: vertegenwoordiger van industriële producten, de chauffeur-verkoper, de branchevertegenwoordiger, de demonstrateur en de acquisiteur.
Voordelen persoonlijke verkoop boven massacommunicatie:
Voordelen massacommunicatie boven persoonlijke verkoop:
Reclame is een middel om het publiek vertrouwd te maken met een bepaald product. We onderscheiden:
In mediadoelstellingen ligt vast welke groepen een organisatie wil bereiken, met welke middelen en op welke termijn.
Communicatiemiddelen kunnen we onderscheiden in visuele, audiovisuele, multimediale en interactieve communicatiemiddelen. Ook een mix hiervan is mogelijk.
Het doel van public relations is het beïnvloeden van personen van wie de mening over de onderneming van belang kan zijn. Mogelijkheden zijn: gratis publiciteit en open dagen.
Sociale marketing is niet alleen gericht op de welvaart maar vooral op het welzijn van de consument.
Conversiemarketing heeft tot doel de negatieve houding van groepen afnemers om te vormen tot een positieve houding.
Bij demarketing probeert men de vraag naar een (schadelijk) product af te remmen.
Contramarketing is gericht op het verminderen of doen verdwijnen van ongewenst gedrag.